Een echte miniatuurmolenbouwer.

Op 9 mei bezochten enkele leden van onze vereniging Foto Georges PauwelsGeorges Pauwels, een echte miniatuur molenbouwer in Huizingen.
Het loonde echt de moeite om kennis te maken met deze molenkunstenaar en om zijn hobbycreaties te mogen bewonderen.

VoorModelwindmolen met open zijkant de gelegenheid had Georges zijn molens “ buiten “ te pronken gezet, want gewoonlijk staan ze bescheiden opgesteld in zijn werkplaats. Wij konden een 12-tal molentjes bekijken. Het zijn stuk voor stuk getrouw nagebouwde kunstwerken, op schaal, waarvan het gaande- en staande werk ook echt draaien. Dus didactisch zeker een aanrader voorModelwindmolen met zeilen alle molenliefhebbers, docenten en cursisten.

Naast de gekende molens uit onze kontrijen: ModelwindmolenHertboommolen (O-L-Vrouw Lombeek)  Luizenmolen (Anderlecht)  Wildermolen (Appelterre) Heidemolen (Malderen) zijn er nog miniaturen van de Rosmolen (Ertvelde) de Poelbergmolen (Tielt) de Buulmolen (Olen) een Rosmolenstandaardmolen uit Bokrijk, een staakmolen uit SchipmolenCahors (Frankrijk) en een authentieke schipmolen.
Met monnikengeduld werd en wordt nog steeds gewerkt aan het “hobbylevenswerk“ van deze kranige 70-er, die zelf geen speciale opleiding als technicus of modelbouwer heeft genoten.Bovenkruier
Hij wist ons te vertellen dat zijn actieve molenbouw nog zeker niet aan haar einde is; in stilte zaagt, schuurt, kleeft … hij verder aan enkele nieuwe projecten.

(terug naar de lijst "Reportages")