14 November, 2011

Wandeling in en rond Horebeke op zondag 31 juli '11

We hebben om 14u.30 afgesproken in Korsele, een deelgemeente van Horebeke, ook gekend als de Guezenhoek.
Edgard heeft een wandeling uitgestippeld van ongeveer 8 km langs 2 windmolens en 1 watermolen.
We zijn met een mooi groepje van ongeveer 20 man om te wandelen.
We lopen eerst nog een stukje door Korsele om te vervolgen langs de velden. In een veld lopen een aantal eigenaardige "koeien" het blijken bissons te zijn.
Weldra zien we de eerste molen: de Tissenhovemolen in Mater (Oudenaarde). Een van de weinige drie-zolders in Vlaanderen. De molen is open zodat hem kunnen bezoeken.
In de verte zien we reeds de volgende molen: de Vinkemolen in Sint-Denijs-Boekel (Zwalm). Maar afstand bedriegt en het is toch nog een stevig stukje op en neer naar de molen.

Onze volgende stop is een mooie kapel, de kapel van Wijlegem; ooit beheerd door de Sint-Baafs abdij of was de Sint-Pieters abdij? Een gedenksteen in de muur is het bewijs. Eenmaal voorbij de molen komen we aan een van de beruchte hellingen uit tal van wielerwedstrijden: de Molenberg. In tegenstelling met wat de renners meestal doen gaan wij naar beneden. Daar gaan we langs een watermolen: de Moldergemmolen in Sint-Denijs-Boekel (Zwalm), ook gekend als restaurant de Mechelse Koekoek
Opvallend zijn de affiches, aan de twee molens in Zwalm, waarop gedichten staan i.v.m. het wielrennen.
De gemeente Zwalm is in 2011 "Het dorp van de Ronde van Vlaanderen" en heeft een po√ęsiewedstrijd uitgeschreven en de bekroonde gedichten worden op deze manier vereerd.

We zijn weldra terug in Korsele. Daar bezoeken we de protestandse kerk, de nieuwe uit 1872 en de oude uit 1795, achteraan het kerkhof. In deze oude kerk, dat eruit ziet als een gewoon gebouw, is er een geheime uitgang zodat de dominee kon vluchten als het nodig was. Op het kerkhof is een merkwaardige steen in de muur gemetseld.

Als besluit zijn we dan nog iets gaan drinken in de Ter Biestmolen. Een watermolen in Nederzwalm (Zwalm) waar ook een affiche hangt met een gedicht.

(terug naar de lijst "Activiteiten")